Interview over zorgrobot Tessa

Onlangs is Else Kersten (zorgtrajecbegeleider) geïnterviewd door Tinybots over de zorgrobot Tessa. Hieronder kun je dit interview lezen. 

Door: Esmahan Talan (Tinybots)
Hans (79) heeft dementie, maar wil geen thuiszorg. Else Kersten,  zorgtrajectbegeleider binnen Sint Annaklooster, begeleidt mensen met een vorm van dementie. Een van haar cliënten is Hans.
Hans heeft geen tijdsbesef meer, dus iemand moet hem helpen om dingen niet te vergeten.
Iets (of iemand?) die Hans hierbij heeft geholpen, is zorgrobot Tessa.
Tessa wordt ingezet bij mensen met een cognitieve beperking, om ze te helpen in het dagelijkse leven. Bij Hans werd de zorgrobot Tessa ingezet om hem te helpen met het onthouden van afspraken en belangrijke zaken en zo de structuur in zijn leven zoveel mogelijk te behouden.

“Hans moest op bepaalde tijden zijn medicatie innemen en niet vergeten om te eten of drinken. Doordat wij met Tessa konden werken, konden we dit bijvoorbeeld is zijn dagelijkse schema zetten”, vertelt zijn schoondochter en mantelzorger Esther. Esther zette al deze taken in het schema in de app van Tessa. Zo kon Tessa deze uitspreken en werd meneer geattendeerd op belangrijke zaken.
“Als ik Hans moest ophalen, zette ik dat eerst in de app van Tessa. Zo wist hij dat ik hem kwam ophalen en stond hij ook op tijd klaar”.
Esther vertelt dat Tessa een stukje rust en structuur heeft gebracht.

“Hans, wil jij Tessa testen voor
ons?”

Hans vond het lastig om hulp te accepteren van anderen, daarom hebben Else en Esther aan meneer gevraagd of hij Tessa wilde testen. Hans is namelijk van huis uit ingenieur en dit is iets waar hij heel trots op is. Op deze manier heeft Hans de zorg van Tessa geaccepteerd. Hij is  geïnteresseerd in Tessa zelf. Zo kon meneer ook meedenkenen en aangeven hoe hij de vraagstelling of spraaksnelheid van Tessa ingesteld wilde hebben.
Mede dankzij Tessa heeft meneer negen maanden langer thuis kunnen wonen zonder thuiszorg.
Helaas is het nu niet langer mogelijk en gaat hij naar een verzorgingstehuis.

“Ik hoop dat Tessa ook weer bij iemand terecht komt die het heel hard nodig heeft. Mijn schoonvader heeft het echt geholpen, wat een fantastische uitvinding” zegt Esther.

“Niet al mijn cliënten zitten te
wachten op een verpleegkundige
in huis”

Mensen met dementie hebben  geheugenproblemen en op den duur hebben ze vaak thuiszorg nodig om hen te ondersteunen bij handelingen die ze anders zouden vergeten.  Else vertelt dat we in deze tijd te maken hebben met een enorme schaarste in de verpleegkundige hulp en persoonlijke verzorging in de wijkteams. Tessa is een hulpmiddel, dat zowel zorgverlener als cliënt ondersteunt. Als zorgverlener biedt je op een andere manier zorg als Tessa.
“Het is dus niet dat we de zorg niet voor elkaar zouden krijgen, maar Hans wilde zelf geen bemoeienis. Niet al mijn cliënten zitten te wachten op een verpleegkundige in huis, daarom hebben wij ervoor gekozen om Tessa in te zetten”.

Als zorgtrajectbegeleider bezoekt Else haar cliënten regelmatig en monitort ze de situatie. Ze vertelt tijdens het gesprek over hoe leuk ze het vindt om met Tessa te werken. “Ik zie hoe ontzettend fijn de cliënt het ervaart, wat een extra vreugde brengt aan mijn werk. Het is heel leuk om te zien hoe een stukje techniek in het huishouden geïmplementeerd wordt en dat mag ik dan meemaken. Ik draag Tessa een warm hart toe en hoop dat er nog veel cliënten en zorgverleners gebruik van kunnen maken”, aldus Else over haar ervaringen met Tessa.

Meer info over  Tessa kunt u vinden op de website van Tinybots:
www.tinybots.nl